bye beautiful vietnam, hello adventures philppines - Reisverslag uit Puerto Princesa City, Filipijnen van Dominique Puijn - WaarBenJij.nu bye beautiful vietnam, hello adventures philppines - Reisverslag uit Puerto Princesa City, Filipijnen van Dominique Puijn - WaarBenJij.nu

bye beautiful vietnam, hello adventures philppines

Blijf op de hoogte en volg Dominique

27 December 2013 | Filipijnen, Puerto Princesa City

Merry Christmas everyone!!
Hoop dat iedereen een fijne kerst heeft gehad, ik in iedergeval wel! Maar zal eert beginnen met waar ik geindigd ben.

Hoi An,wat een top stad!! Denk dat we alle drie beetje verliefd zijn geworden op Hoi An. Het is een heel gezellig stadje met heel veel leuke restaurantjes waar we dan ook heeel veel hebben gegeten. Cargo had niet normaal veel lekkere taartjes, dus die moesten natuurlijk geproeft worden. Verder kun je er goedkoop kleding laten maken. We zijn redelijk los gegaan. Bij verschillende winkeltjes jurken, schoenen, tuniekje laten maken. Toen we hadden besloten om een pakket naar NL toe te sturen zijn we nog meer gaan shoppen. Het duurde enorm lang, maar hebben vorige week het verlossende bericht gekregen dat het pakket is aangekomen.
Naast shoppen en fittings voor de kleding hebben we ook kookcurses gedaan, erg leuk en lekker! Alle ingredienten moeten vers zijn dus zijn eerst over de markt gelopen om spullen in te slaan. We hebben ook oud vertrouwd een fiets gehuurd en zijn daarmee naar het strand gereden.

Na vier dagen werd onze portemonee te leeg en zijn we door gegaan naar Dalat. Vanaf hier hebben we easy riders (mannen op motoren) genomen naar mui ne. Onze backpack ging achterop de motor, vormde beetje een rugsteun. Zat daardoor super lekker achterop de motor. Hebben in twee dagen behoorlijk veel gezien. Naast super mooie natuur zijn we bij een bloemenkwekerij, koffie plantage waar we weezle koffie hebben geproeft, zijde fabriek, paddestoelen plantage, waterval, tempel met hele grote boedha, dragenfruit plantage, cashewnoten farm, thee veld en geindigd bij een wit en roodzandige woestijn vlakte. Veel gezien dus! onze overnachting was ook top, sliepen zowaar in een klein resort. Konden vanuit ons bed een waterval horen.

In Mui Ne hebben we lekker op het strand gelegen en Eva haar verjaardag groots gevierd. Was een hele grote hippe tent waar we tot zondsopgang hebben gefeest.
Daarna zijn we terug gegaan naar Ho Chi Min, hier hebben we mensen die we eerder op de reis hadden ontmoet gemeet voor een etentje. Volgende dag zijn we naar phu quoc gevlogen. Eiland waar vooral strand is. Hebben hier even goed aan onze kleur kunnen werken.
Hebben een dagje een scooter gehuurd. Kregen een hele minimale kaart mee, met mondelinge uitleg dat we de hoofdweg moesten volgen om bij een heel mooi strand te komen. Wij hebben netjes de geasvalteerde weg gevolgd maar waren bij een aantal keer na vragen (ze konden niet zo goed engels) precies aan de andere kant van het eiland beland. Bleken een zandweg over het hoofd te hebben gezien. We moesten een stukje terug rijden en konden dan weer over een hoofdweg doorsteken. Dit was een hobbel zand weg van 17 km. Een behoorlijk stuk als je met zijn tweeen op een simpele scooter zit. Duurde eindeloos maar uiteindelijk weer bij zee terecht gekomen. Voor het strand zelf moesten we een nog extremere weg afleggen. Maar ik ben inmiddels al zo begaan met het scooter rijden dat ik ons soepel naar het strand het gereden;)
Bij Eva ging het wat minder soepel, die had bij het laatste stuk een lekke band gekregen.
Na de lunch met het hostel laten bellen over wat we moesten doen. Zelf laten maken of laten ophalen en we waren vooral benieuwd wie er voor de kosten moest betalen, vreesde al het ergste. Het vrouwtje van het restaurant kende wel iemand de kon helpen. Kwamen bij een oud vrouwtje terecht die ons de hangmat wees en zelf met haar gereedschapskist de band ging plakken. Hilarisch om te zien. De kosten waren uiteindelijk 1 hele euro.
Op phu quoc hebben we ook een boottrip gedaan. Gingen hierbij eerst langs een parel fabriek. Wist niet dat er 6- 20 jaar over heen gaan voor een parel van normaal formaat. Met de boot twee keer een stop gemaakt op te snorkelen. Bij de eerste stop kwamen we erachter dat er kwallen waren dus hebben de tweede duik overgeslagen, rot beesten!
Hadden lekkere lunch op de boot onder andere zelf gevangen vis van eerder die dag. Eva was een van de gelukkige die beet had. Op de terugweg hebben we nog een strandje bezocht.

Terug in HCM hebben we voor het laatst lekker streetfood en fruitsmooty genomen en zijn we samen met Floor en Robin naar de Filipijnen gevlogen. Was fijn om Floor weer te zien en bij te kletsen. Hadden andere accomodatie en plannen dus ook weer afscheid genomen van Floor.
In Cebu hebben we eerst Cebu citty lopend verkend. Merkt niks van de tyfoon hier maar je zit er wel mee in je achterhoofd. Was daarom denk ik best wel beetje spannend om op straat te lopen, hoorde verhalen over plunderingen in getroffen gebieden. We zagen voor alle banken bewakers met grote geweren,dus was even wennen. De bewakers blijken hier overal standaart met groot geweer uitgerust te zijn.
Zagen ook best wat straatkinderen, maar ik weet niet of ze dakloos zijn geworden door de storm.
In de stad wat kerkjes en een ford bezocht. Daarna een grote mall in gegaan. Is een heel groot contrast met de rest van de stad. De huizen zijn best wel klein en gammel en de mall is dan ineens super luxe.
Hebben de locale bus naar moal boal gepakt. Ik zat achterin tussen een vriendengroep. Nou die vonden het behoorlijk leuk en interresant dat wij bij ze in de bus zaten. Versier trucs vlogen om me oren, vroegen of we niet met hun mee wilde. Maar ze waren vooral ook super aardig en geinterreseerd. Dat zijn de filipijnen tot nu toe allemaal. Erg fijn want we vonden de vietnamezen soms wat onbeschoft.

Moalboal bleek een beetje dure duikplaatsje te zijn met veel resorts. Hebben hier alleen de middag en nacht gespendeert en zijn de volgende dag weer verder gegaan met de bus naar Oslob. De chauf had lekker de muziek hard staan, buiten was weer mooi uitzicht over helder blauwe zee waar we het koraal door heen zagen en wit zand. Goede manier om het eiland te zien.
In Oslob bij heel leuk guesthouse terecht gekomen. Hebben op klein prive strand gelegen, soort van de achtertuin van de overburen. s avonds heerlijke bbq gegeten op straat.
Volgende morgen zijn we om kwart voor 6 op gestaan om met WALVISHAAIEN te zwemmen. Menn wat was dat COOOL!!!
Omdat we ze vroeg waren, waren we een van de eerste en zwommen er veel haaien bij onze boot rond. De walvishaaien werden gevoerd en zwommen zodoende bij de boten. De gidsen vonden het erg grappig om het voer heel dicht bij ons te gooien waardoor ze echt heeel dicht bij kwamen met hun grote mond. Ze zogen het voer naar binnen. We mochten ze niet aanraken, moesten hierdoor soms flinke mooves maken om de vinnen te ontwijken. Het waren nog jonge beesten maar nog steeds zo'n 8 meter denk ik. Al met al hele vette ervaring!!

Vanaf Cebu naar Palawan gevlogen. Hier zijn we meteen per minivan naar El Nido gereden. Wat een tocht weer. De weg is in aanbouw, delen zijn geasvalteerd, vaak maar een weghelft. Veel hobbels maar we zijn inmiddels wel wat gewend. Zagen onderweg een bus die aan de voorkant kapot/ingedeukt was met verderop een vrachtwagen die gekanteld in een rijstveld lag. Later hoorde we dat een van de drie minivans waar we mee reden in een rijstveld was beland en er niet meer uitkwam. Waren blij dat wij alleen een hond hadden geraakt, heftig genoeg.

Op El nido naar twee mooie stranden geweest. Je vervoert je hier bij trycicle. Een motor waar een bakje aanhangt voor passagiers. Hier liepen we weer is tegen onze lengte aan. Ik weet niet hoe maar we hebben ons er steeds met ons drieen in weten te wurmen. Verder hebben we een eiland hop toer gedaan waarbij we bij een paar lagoons zijn gestopt, er zijn hier kalksteen gebergte in de zee super mooi! zijn wezen snorkelen en hebben een heerlijke lunch hebben gehad.De filipijnse mannen zijn echt mannen naar ons hart. Ze zijn bootsman en gids ineen, kunnen koken, zijn beleefd en aardig en pakken ook nog is je hand wanneer je over rotsen heen glibbert.
We sliepen bij een heel leuk restaurant/geusthouse. Kon hier in een soort vogelnestjes zitten, erg romantisch.

We wilde samen met een groep australiers en canadezen per boot naar Port Barton. De boot bleek helaas stuk dus werd er een prive minivan geregeld. We konden de eerste 3 uur in de van zitten, maar moesten daarna overstappen op een jeepney omdatde weg nog hobbeliger zou zijn.
De jeepney is een soort bus met 4-wiel aandrijving. Zaten overvol, inclusief mensen en tassen op het dak.
De hobbels vielen mee, het waren vooral modderpoelen waar we last van hadden. Zijn denk ik zo'n 9 keer uitgestapt om de bus met minder gewicht te laten rijden. Lekker met onze blote voeten glibberend door de modder. Onze slippers konden het na de eerste keer al niet meer aan.
2x moest de auto los getrokken worden en een keer stonden we zo scheef dat ik echt dacht dat we om zouden vallen. Was erg blij dat we heel huids waren aangekomen.

Kerts avond hebben we een heerlijk lopend buffet bij ons guesthouse gehad, inclusief vers gebraden varken. Het kinderkerstkoor maakte het kerstgevoel compleet! Volgende dag hebben we een boottrip gedaan waarbij we mooie vissen hebben gezien tijdens het snorkelen en op een wit strand hebben gelegen.Toch nog een witte kerst. Hebben 's avonds met de groep van de heenreis gezellig gedronken en weer een diner bijgewoond. Kwamen bij een heel leuk resort uit waar ze super aardig personeel hadden met kerstversiering om, kregen zelfs klein vuurwerk showtje. Hebben lekker gedanst met de locals, al met al weer geslaagde dag.

Dag erna moesten we weer de hobbelweg trotseren. Zaten eerst 1.5uur weg te smelten in de bus voordat we vertrokken. We wilde niet op het dak dus moetsen plekje bezet houden. Dit keer hadden we een grotere bus. Toch nog drie keer moeten uitstappen, een keer bijna omgevallen maar het ging al stuk soepeler.
In Puerto Princesa zijn we naar een hele grote mall gegaan. Hebben ons hier de hele dag vermaakt, wat kerstkado's voor onzelf gescoord:) Met sushi deze tweede kerstdag afgesloten.

Nou dat was me weer een verhaal!

Bij deze de beste wensen voor het nieuwe jaar en fijne jaarwisseling!!!

• 27 December 2013 - 19:42

PAUL VAN STEEN:

Waarde mede mensen,

IK vond dat een mooie verhaal, maar ik hen een ander vraag..?

Wie kan mij hier vertalen mijn woorden in het FILIPIJNSE..OM mijn vriendin dat later zal komen naar Belgié toe haar te verassen in haar taal..?

GELUKKIG NIEUWJAAR 2014

IK WENS JOU...HOU VAN DE MENS DAT VAN U HOU....

12 MOOIE MAANDEN...
    52 SUPER LEUKE WEKEN....
    365 OPGERUIMDE DAGEN...
    525.600 ZORGELOZE MINUTEN EN SECONDEN...

VAN:PAUL VAN STEEN UIT WILLEBROEK-ANTWERP....BELGIUM

• 28 December 2013 - 18:58

Eric En Alaine:

Hoi Dominique en vriendinnen,
    Wat een reis maken jullie zeg! Een heel leuk reisverslag. Net of wij er ook een beetje zijn...
    Heel veel plezier verder, fijne jaarwisseling en we zien uit naar je volgende verhaal!
    Hartelijke groetjes Alaine

• 02 Januari 2014 - 21:19

Anki:

Hallo Dootje. Zojuist weer eens je reisverslag gelezen. Wat maken jullie veel mee. Super gewoon. en ben benieuwd of onze (voor jouw begrippen kleine) reis straks ook zo super zal zijn. wij vertrekken op 1 febr. naar Z.India, blijven daar 2 weken, dan 3 weken Australie en daarna 3 weken Nieuw Zeeland.
    Groetjes uit Den Haag.